طراحي لگو براي شرکت يا برندتان کاري بسيار جذاب و تاثيرگذار است. در عين حال کمي پيچيده است. در حين طراحي لوگو بايد از خود بپرسيد که هدف از طراحي ش چيست و تخصص و وظيفه شرکت چيست؟ چطور مي توانيد همه چيز را در قالب يک طرح 7 در 7 سانتي متر نشان دهيد؟ چرا بعضي از لوگوها، نسبت به بقيه ممتازتر هستند و مي درخشند؟ بهترين راه براي طراحي راحت تر لوگو در هر نرم افزاري، چه فتوشاپ يا کورل دراو اين است که آن را بصورت گام به گام انجام دهيد تا از پيچيدگي هاي کار کاسته شود. (10 گام ساده ولي کاملا ضروري)
دوست داريد که هرکسي چه چيزي راجب کارتان بداند؟ اينکه قابل اعتماد هستيد؟ حرفه اي هستيد؟ خيلي مهم است که در تمام مراحل طراحي به اين فکر کنيد که چه مفهومي را مي خواهيد به مخاطب منتقل کنيد. مردم با توجه به لوگوي شرکت شما راجب آن تصوراتي مي کنند. تصوير زير نمونه خوبي است:
يک بار ديگر به لوگو بالا نگاه کنيد! چه مفهومي به شما منتقل مي کند؟ احتمالا حرفه اي بودن و نوآوري، يک لوگو کاملا موثر و بي زمان (هيچ گاه کهنه نمي شود). ابعادش باعث مي شود که براحتي در ابعاد مختلف و در ابزارهاي مختلف استفاده شود.
به ياد داشته باشيد که نه تنها بايد موضوع شرکت را مدنظر داشته باشيد، بلکه نيم نگاهي هم به مخاطب تان باشد. مثلا فرض کنيد قرار است يک لوگو براي يک شرکت خيريه که به کودکان کمک مي کند طراحي کنيد. خب قطعا در اين شرکت، مخاطب شما کودکان نيستند بلکه بزرگسالانند. پس بايد آن را براي بزرگسالان جذاب طراحي کنيد و در عين حال بگوييد “ما به کودکان کمک مي کنيم”
رنگ ها در اين لوگو شاد هستند و آن قسمت دست که دور لوگو را گرفته خيلي حرف ها براي گفتن دارد از جمله پشتيباني، تعادل پايداري. نهايتا فونت لوگو نشان از حرفه اي بودن و قابل اعتماد بودن دارد. طراحي اين لوگو هم در نرم افزار فتوشاپ و هم کورل دراو راحت است.
احتمالا مي دانيد که شکل هاي مختلف (مربع، مستطيل، خط صاف، خطوط منحني و …) تاثيرات رواني متفاوتي مي گذارند؟ به پاراگراف زير که يک راهنماي سريع درباره تاثير اشکال مختلف در لوگو است دقت کنيد:
در فتوشاپ به کمک آي shape در منوي سمت چپ (علامت مستطيل) و در کورل دراو هم که علامت شکل هاي مختلف مشخص است.
حلقه هاي المپيک در لوگو معروفش، آنجايي که در هم تداخل مي کنند، نشان از همکاري و دوستي دارند که براي يک رخداد ورزشي جهاني بسيار مناسب است.
همانند شکل ها، رنگ ها هم از نظر روانشناسي، موضوعات مختلفي به ذهن منتقل مي کنند و حاوي پيام هاي روشني براي مخاطب هستند. به راهنماي کوچک زير دقت کنيد:
متاليک مانند رنگ طلايي بسيار قدرمند است ولي وقتي بدرستي پياده نشود، لوگو چيپ و بي مفهوم مي شود.
مدها مي آيند و مي روند، لوگويي که شما طراحي مي کنيد نبايد طوري باشد که مثلا وقتي به آن نگاه مي کنيم بگوييم “اين که مال سال 2015 هست” پس مواظب باشيد که از طراحي هاي مدي و گرايشي، فونت ها و رنگ هاي مناسب استفاده کنيد.
به لوگوهاي زير دقت کنيد:
به اين فکر کنيد که بيزينس شما چه چيزي متفاوت از سايرين دارد؟
فونتي که بي زمان باشد ولي خاص هم باشد. سعي کنيد فونت را خودتان بسازيد. به فونت کوکاکولا دقت کنيد. هم نام برند کوکاست و هم يک فونت خاص. اگر کسي حرف C را به اين شکل بنويسد، همه به سرعت به ياد کوکاکولا مي افتند.
شکل لوگويي که طراحي مي کنيد را در نظر بگيريد، ببينيد مي خواهيد که چشم مخاطب به اطراف لوگو بچرخد يا لوگو متعادل و قدرتمند باشد. منحني باشد و چشم را به يک بخش خاص هدايت کند و نشانگر انرژي و تحرک باشد؟ مثال هاي زير را ببينيد:
در لوگو بالا، پرنده حالت افقي دارد، متعادل است و تحرک را نشان نمي دهد (مناسب براي شرکتي که مي خواهد حس امنيت ايجاد کند مثل شرکت هاي مالي يا قانوني)
در لوگو بالا هم يک پرنده به سمت چپ در حال حرکت است، نا متعادل است و تحرک را نشان مي دهد (مناسب براي يک شرکت تکنولوژي يا يک استارت آپ، چون نشانگر خلاقيت و پيشرفت است).
بايد در موقع طراحي لوگو به اين نکته فکر کنيد که لوگو قرار است کجاها استفاده شود؟
سعي کنيد از رنگ هايي استفاده کنيد که همه جا کاربرد داشته باشند. مثل لوگو اينستاگرام که در حالت هاي مختلف قابل استفاده است. هم سياه و سفيد و هم رنگي
تا مي توانيد لوگو يا آرم شرکت را ساده نگه داريد. لوگوهاي پيچيده به مرور زمان خسته کننده مي شوند ولي سادگي هيچ وقت از مد نمي افتد. به آرم شرکت اپل، گوگل کروم، فدکس يا مک دونالد دقت کنيد.
هدف و مفهوم بيزينس را مشخص کنيد و چند طرح کلي با مداد يا روان نويس روي کاغذ ترسيم کنيد. يک نرم افزار طراحي قدرتمند را براي نهايي کردن طراحي لوگو يا آرم شرکت انتخاب کنيد. در حال حاضر فتوشاپ Photoshop و کورل دراو Coreldraw قوي ترين نرم افزارها در اين زمينه هستند.
منبع : سريع آسان
درباره این سایت